Er is nog weinig bekend over het effect van voeding op fibromyalgie. Bepaald eten lijkt sommige mensen met fibromyalgie te helpen. Gezond eten is in ieder geval belangrijk.

 

opvulling-wit
juglen

In september 2018 heeft de FES een themadag gehouden over voeding.

Voedingsdeskundige Juglen Zwaan heeft zich verdiept in fibromyalgie en heeft een artikel erover geschreven in het magazine. Lees het hier.

Gezond leven

Gezond leven bestaat uit meer dan alleen gezonde voeding, er zijn een aantal tips waar je op kan letten:

  • gebruik geen of weinig alcohol
  • rook niet of vraag hulp als je ermee wilt stoppen
  • drink voldoende, zoals (mineraal)water, koffie en thee
  • eet gevarieerd
  • neem elke dag 250 gram groente en 2 porties (200 gram) fruit
  • zorg dat je voldoende calcium binnenkrijgt
  • houd in de gaten of je een gezond gewicht hebt
  • beweeg voldoende

Gezond eten

Er is nog weinig bekend over het effect van voeding op fibromyalgie. Bepaald eten lijkt sommige mensen te helpen. Ander voedsel lijkt de klachten juist te verergeren. Maar wetenschappelijk bewezen is dit allemaal (nog) niet. Van gezond eten en leven is in ieder geval bewezen dat het je kan helpen om je zo fit mogelijk te voelen.

Met een gezonde voeding blijf je goed op gewicht en krijg je meestal voldoende voedingsstoffen binnen.

Als basis bij een goede keuze kan je de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gebruiken. De 5 vakken van de Schijf van Vijf zijn:

  • groente en fruit
  • brood, graanproducten en aardappelen
  • vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • smeer- en bereidingsvetten
  • dranken, zoals water en zwarte of groene thee

Kies elke dag genoeg voedingsmiddelen uit elk vak en varieer, dat houdt je eten ook aantrekkelijk en lekker. Gebruik daarbij de aanbevolgen hoeveelheden per dag als richtlijn.

Gebruik 'gezonde vetten'

Kies producten die (meervoudig) onverzadigd vet bevatten. Voorbeelden hiervan zijn plantaardige oliën, noten en vette vis, zoals zalm, haring of makreel.

Probeer het gebruik van verzadigd vet te beperken. Dierlijke producten zoals kaas, melk en vlees bevatten verzadigd vet. Verzadigd vet zit ook vaak verborgen in bijvoorbeeld koek en snacks.

Eet voldoende groente, fruit en volkoren graanproducten
In een gezonde voeding horen 2 porties (200 gram) fruit en minimaal 250 gram groente per dag. Eet ook genoeg volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Deze producten geven energie en bevatten veel gezonde voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, ijzer en B-vitamines.

Ga veilig met voedsel om

Voedsel kan ongezonde stoffen en bacteriën bevatten. Als je zelf jouw eten klaarmaakt, is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal eenvoudige maatregelen. Zo kan je besmetting voorkomen en de kans op ziekte verkleinen. Bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of voedselvergiftiging.

Bereiden van eten

 

Eten koken is niet altijd even gemakkelijk als je fibromyalgie hebt. Toch is het belangrijk om lekker en gezond te eten. We geven tips voor de inrichting van jouw keuken. En over slimme hulpjes en hoe je alles zo handig mogelijk kan organiseren.

Inrichting keuken

Laat je een nieuwe keuken plaatsen? Zorg dan dat deze zoveel mogelijk aan jouw lichaamslengte wordt aangepast: werkblad, aanrecht, kookplaat en (magnetron)oven op een voor jou meest praktische hoogte. De vaatwasser zou ideaal gezien op aanrechthoogte moeten zijn. Denk bij de indeling van je keuken goed na over hoe de route van jouw kookhandelingen voor jou het handigste is.

Slimme hulpjes

Kleine aanpassingen kunnen groot plezier opleveren! Kies bijvoorbeeld kleine en lichte pannen. Dat scheelt je veel bij het tillen als je daar moeite mee hebt. Er zijn aangepaste aardappelschilmesjes te koop, met het snijgedeelte in een haakse hoek als je handfunctie verminderd is. Met een handwissertje kan je het aanrecht snel schoontrekken. Zo zijn er nog veel meer handige hulpjes, die jouw keukenbezigheden veel prettiger maken.

Handig organiseren

Misschien is het mogelijk om met minder inspanning te koken. Dit is handig als je vermoeid bent en weinig energie hebt. Je zou bijvoorbeeld al ’s morgens het eten kunnen voorbereiden. En voorgesneden producten kunnen kopen. Of in 1x voor meerdere maaltijden eten bereiden. Een deel kan je dan invriezen voor later. Ook is het handig om altijd iets makkelijks in huis te hebben. Bijvoorbeeld maaltijdsoep en diepvriesgroente of een hele diepvriesmaaltijd. Dan kan je dat eten als het eens een dag minder goed gaat.

Voor persoonlijke adviezen over inrichting en handig koken kan je bij een ergotherapeut terecht.

Recepten

Ben je op zoek naar lekkere recepten, die gemakkelijk te bereiden zijn? Neem dan een kijkje op internet op één van de forums voor mensen met reuma. Of op één van de vele kookforums. Ook op facebook kan je prima recepten en ideeën uitwisselen met andere mensen met fibromyalgie.

Hygiëne

Sommige voedingsmiddelen (bijvoorbeeld rauwe vis of rauw vlees) kunnen, als je ze niet veilig klaarmaakt, tot voedselvergiftiging leiden. Gebruik je klassieke ontstekingsremmers, ook wel DMARD’s genoemd, of een biological dan ben je gevoeliger voor dit soort infecties. Let daarom extra op de hygiëne tijdens het bereiden van jouw maaltijden. Je vindt meer informatie op de website van het Voedingscentrum